Melodifestivalen 2009

Hur ska det gå för Sverige i år?

Det är idag allt startar. Den första av fyra deltävlingar, innan den som representerar Sverige koras. För några år sen var det låtar som befann sig inom genren schlager. Sen kollade jag inte på några år, när jag sedan för 2 år sen var tillbaka framför tv.n då det var dags... Då var det plötsligt låtar som snarare befann sig under genren löjligt, idiotiskt och pinsamt. Några guldkorn fanns det, men det gjorde mig upprörd att låtar inom den ovanstående genren ändå röstades fram.

När The Ark  fick representera Sverige 2007 (underbar låt!!!) var jag med min kör i Österrike, jag och två av mina vänner stannade på vårat hostel i Wien för att se The Ark vinna, istället för att följa med på vinprovning på en gård uppe i bergen. Men icke, de fick en jättedålig placering. När Charlotte Perelli fick representera Sverige 2008, då tänkte jag att det nog kan gå bra trots att hennes ansikte är en enda stor panna, och att låten inte är speciellt bra. Hon har ju trots allt vunnit en gång tidigare, invånarna i de andra länderna kanske minns henne och röstar på henne. Men icke. Placeringen hon hamnade på var löjlig.

Hur ska det gå i år? Kommer bidragen i deltävlingarna vara vettiga? Så att det finns en chans att vi skickar något bra för att representera oss? Något som sticker ut, är annorlunda med samtidigt schlager. Maffigt och enormt.

Jag tycker att låtarna som är med i melodifestivalen ska befinna sig inom genren schlager - för det var där det började. Schlagerfestivalen liksom. Därför blev jag otroligt bitter när finska Lordi gick och vann, med sin hemska Hard rock Hallelujah. Det kändes helt fel, precis som med alla löjliga låtar som mest tycks kunna passa som en föreställning för barn. Är det bara jag som tycker att det ska vara schlager i melodifestivalen? Eller åtminstone att det ska vara låtar som inte är löjliga?


Startfältet ikväll är:  Nina Söderquist, Jonathan Fagerlund, Shirley Clamp, Scotts, Emilia, Alcazar, Caroline Af Ugglas och Marie Serneholt.


© Ingen kopiering av mina bilder är tillåten utan mitt tillstånd!

Kommentarer
Postat av: mikaela

ja Lordi var ju skandal!

2009-02-07 @ 19:47:41
URL: http://mikaelarydens.blogg.se/
Postat av: dookie

Hmm, klurigt. På ett sätt håller jag med i att schlager bör vara just schlager. Men å andra sidan förändras tiderna, och därmed musiken. Melodifestivalen är inte längre "lika hårt hållen", vilket ju är trevligt så att nya artister med annat än "i love you honey baby darling oooh" får chansen att komma fram.



I övrigt gillar jag inte spektaklet just för musiken inte tilltalar mig. Så jag bryr mig väl inte så mycket om de skickar in töntbad eller folk som rockar ;)

2009-02-07 @ 20:57:24
URL: http://dookie.blogg.se/
Postat av: Lisa

Grejen var ju den förra året att vi skulle ha skickat Christer Sjögren. Eftersom det är låtar som hans som brukar gå hem, kanske inte i Sverige, men resten av Europa lyssnar inte på det Sverige lyssnar på.

2009-02-07 @ 21:10:01
URL: http://birfir.blogg.se/
Postat av: Linda

Håller med dig där! Bra startfält i år men inte mina favoriter som gick vidare direkt...

2009-02-07 @ 21:35:09
URL: http://lillefots.blogg.se/
Postat av: Sheena

Deltävling ett var hemskt. Bögig liten pojkstackare, poptjej iförd död svan som dress, smörballadsdrottning .. nä fy. Usch. Hoppas på bättre startfält nästa deltävling för detta var hemskt.

2009-02-07 @ 22:19:39
URL: http://rockho.blogg.se/
Postat av: dookie

Svar: Haha ja du har absolut en poäng. Fast scenkläderna behöver ju inte vara avgörande, är sången och framträdandet i övrigt bra så. Men jag ser ingen anledning till att inte klä sig "snyggt" liksom. Och kalkondräkt (eller vad sa du?!) är inte snyggt :p En del väljer väl såna nummer för att dra uppmärksamhet till sig, och man kommer ofta ihåg deras framträdanden. Dock oftast mer kostymerna än sången haha

2009-02-07 @ 22:33:02
URL: http://dookie.blogg.se/
Postat av: dookie

Svar: Jo absolut, jag gillar alla anledningar till en mysig kväll framför tvn ;) Och musik är alltid trevligt även om det inte alls är min musiksmak :)

2009-02-07 @ 22:44:12
URL: http://dookie.blogg.se/
Postat av: Sheena

Svar: Är inte heller så peppad på att titta på nästa deltävlingar. För är dom lika dåliga som denna är det stor skandal.



Ja men precis! En låt som sätter sig direkt, som är catch'ig och riktigt, riktigt skön. Sure, Alcazars låt var nästan sån, men inte alls jättebra. Behöver mer "go" i låten på något sätt.

And yes; nordman hade varit great att skickat förra året. Nordisk musik rocks!

2009-02-07 @ 22:48:15
URL: http://rockho.blogg.se/
Postat av: mademoiselles

Hmm vad tyckte du då?! Vi gillade Alcazar mest!

2009-02-07 @ 23:20:45
URL: http://mademoiselles.blogg.se/
Postat av: Dress Like a Princess

De va bara ALcazar som va bra sist :)

2009-02-10 @ 21:30:32
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Tips: ta dig inte tid att kommentera med reklam
eller ställa frågor som har NOLL relevans
till innehållet i inlägget
- de kommentarerna raderas ändå på en gång.


Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0