Järntorgsskolan, iakttagelser och funderingar

Jag iakttar barn, barn på andra sidan gatan. Jag är hos Charlotte i Nora, ett par glas vin igår kväll, lite kortspel och en nattlig promenad. Jag vaknar tidigt - hon sent (dock var hon vaken nyss)

På andra sidan gatan ligger skolan där jag spenderade mina 7 första skolår, det är inte utan att jag blir lite nostalgisk - det var en skön tid, man var ett barn och förstod inte alla problem som världen kan skapa för en.
Lekytorna är sammanvävda nu, och täckta med nyare gungor, otroligt färgglada klätterställningar och dylikt. Det som dög fint för oss, har bytts ut. Ett bollplank har tagits bort, ett annat har målats i en stark version av regnbågen. Hålet i stängslet vid fotbollsplanen där vi spenderade varje rast ett tag, har finats till och satts en "fyrkantig list" runtom. "Kullen" har säkert kvar sin röda rutschkana, där vi lekte hajen och klamrade oss fast i kanten, och den mindre kullen har kvar sin.

Jag ser tjejerna som inte vill vara med på fotbollen, gå varv efter varv runt delar av skolbyggnaden. Precis som några av oss gjorde då. Någon sitter på en gunga och gungas skyhögt av en rastvakt och ett annat barn ser avundsjukt på.

Det är så lustigt, det är när man sitter och ser på, en bit ifrån, som man inser att allt egentligen är sig otroligt likt. Barnen beter sig på samma sätt och allt är egentligen identiskt - bara lite nyare, fräschare. Det enda som förändrats är tiden. Tiden har rört sig på samma sätt, men det är ungefär 8 år sen jag gick där. Barn har kommit och gått genom årskurserna, de har lekt och spelat fotboll, precis som vi.

En skolgård fylld av liv och sprudlande barn - blir tom otroligt snabbt när klockan närmar sig lektion. En skolgård som var fylld av barn ena sekunden, är helt tom - den tredje.

När jag sitter och kollar på skolbyggnaden, ser jag porten som var så tung - men som är så snygg. Vindsfönstrena med slitna gardiner, längst till höger minns jag att ett skelett stod, jag minns inte namnet våran lärare hade på det dock. Det fanns gamla, gamla kartor, ihoprullade och täckta med spindelväv. Spökjakterna på klassfester skedde på vinden, alltid samma rädsla. (Men 8 år senare sådär, så vill jag utforska vinden i fotosyfte...!) Jag ser fönstren som tillhörde "vårat" klassrum. Ser det likadant ut? Och i allmänhet - hur ser allting ut där nu? Är det samma färger i korridorerna? Är det samma typ av stolar och bänkar? Vad har hänt under 8 år?

Självklart ställer jag mig själv frågan, lärarskaran. Hur många har kommit och gått? Finns det någon kvar, som fanns även på min tid? Skulle någon minnas mig om de såg mig idag?
© Ingen kopiering av mina bilder är tillåten utan mitt tillstånd!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack:)

2009-03-11 @ 13:42:19
URL: http://KarinOlofsson.se
Postat av: cecilia

skelettet hette benjamin!! <3

2009-03-11 @ 14:06:38
URL: http://noori.blogg.se/
Postat av: Malin

Svar; åh, jobbigt :| kram på dig! hoppas du lyckas lista ut någonting iallafall. <3



oh, nu blev jag alldeles nostalgisk av att läsa det du skrivit. det känns så läskigt. när jag gick i den skolan (dock inte i samma skola som dig) så kände jag mig så himla stor; 12 år och snart vuxen var det liksom. Det är nästan så att jag känner mig yngre nu än vad jag gjorde då x>

2009-03-11 @ 14:52:53
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: E

Jag spånar på mycket, men än inget jag vill dela med mig av riktigt än. Bara jag själv får veta.



Hoppas du står ut :P

2009-03-11 @ 19:13:57
URL: http://klackarnaitaken.blogg.se/
Postat av: fanny

åh det ska bli supermysigt :D längtar ev. så ska vi bo på hotell på fredag ist :) vi får se. rummet kostar 3000 kr för en natt. PUSS!

2009-03-11 @ 19:21:55
URL: http://pinkpills.blogg.se/
Postat av: sofia

jag har varit vikarie på skolan där jag gick i lågstadiet. det var intressant.vilken nostalgi tripp. mycket förändrat,mycket sig likt. :)

2009-03-11 @ 20:25:48
URL: http://sandstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Tips: ta dig inte tid att kommentera med reklam
eller ställa frågor som har NOLL relevans
till innehållet i inlägget
- de kommentarerna raderas ändå på en gång.


Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0