Carlos Ruiz Zafón

För ett par år sen, fick jag ett boktips av min svenskalärare jag hade under gymnasieåren. Den var skriven av en författare vid namn Carlos Ruiz Zafón. Boken gjorde mig lycklig, för den innehöll allt. Glädje, spänning, sorg, kärlek. Stundtals log jag ett sjumilaleende för mig själv och stundtals grät jag. Jag bet på naglarna, och nästan ryggade tillbaka, som att jag såg det där mystiska och obehagliga framför mig. Boken var äkta, och den kändes sann. Boken hette Vindens skugga, och den hade ett lika fantastiskt omslag som Carlos relativt nya bok. Denna bok heter Ängelns lek, och återigen tas läsaren med till ett Barcelona, tidigt 1900-tal.

Jag lånade idag Ängelns lek på biblioteket. Men jag ska köpa även den i pocket, och pga dessa böckers vackra yttre, så tror jag att de ska få en alldeles egen tavellist, för att pryda lite väggyta.




Jag tycker det ger så mycket mer att läsa en fantastisk bok än att se en film. När man läser, skapar man sin egen bild av karaktärerna, man får ge liv åt miljöerna själv. Det är som att man skapar miljön och karaktärerna, tillsammans med författaren. I en film, är allt bestämt. Jag säger inte att det är något fel med det, det finns fantastiska filmer som är bland det bästa jag vet. Men en bra bok - gör mig så mycket lyckligare än en film. En bok ger mig mer inspiration än en film.

Tycker ni bäst om att läsa eller se film?
© Ingen kopiering av mina bilder är tillåten utan mitt tillstånd!

Kommentarer
Postat av: sofia

jag kan nog inte välja.

jag älskar att läsa. och precis som du säger - skapa sig en egen bild.

men jag älskar också att se en film tillsammans med karln, i soffan med lite candy. när det gäller film är jag en action-tjej och det gör sig nog bäst på film. biljakter och explosioner.



men det finns nog ingen bok som jag läst - som jag tycker har varit lika bra eller bättre som film. filmatiseringar av böcker blir ALDRIG bra.

2009-11-05 @ 07:46:04
URL: http://sandstedt.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh. Helt klart att läsa bok! Har alltid varit en bokmal och slukar allt ifrån Harry Potter fantasy till Stephen King tegelstenar.



Jag blir glad av att läsa dina inlägg för du påminner så mycket om mig själv. Biblioteket har varit mitt andra hem så länge jag kan minnas. Jag bara älskar att vistas där omgiven av böcker och damm. Stämningen känns lågmäld nästan förbjuden bland viskningarna.



Skulle du förresten vilja utbyta texter med mig? Så kan vi agera lektör för varandra? :D



Kram!

2009-11-05 @ 09:57:56
URL: http://oslodimma.blogspot.com
Postat av: Natta

jag vet jag har bara inte hunnit eller haft tid enligt mig ;P haha



Vi ska inte hurra ännu, fortfarande utan jobb haha.

2009-11-05 @ 20:41:52
URL: http://natha.blogg.se/
Postat av: Ida

åt tack!



ja twilight-böckerna är helt fantastiska, så mysiga att bara drömma sig bort med! jag föredrar också att läsa och det är mycket mer inspirerande som du säger, men det är skönt att se på film också om man inte orkar tänka så mycket själv ;)



hoppas du får en underbar helg!

2009-11-06 @ 11:07:23
URL: http://loveletterpapercuts.blogg.se/
Postat av: Elina

Tack så mycket! Och ha det så bra på jobbet :)

2009-11-06 @ 12:16:43
URL: http://klackarnaitaken.blogg.se/
Postat av: simone

Såå vacker!

2009-11-06 @ 12:30:28
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Tips: ta dig inte tid att kommentera med reklam
eller ställa frågor som har NOLL relevans
till innehållet i inlägget
- de kommentarerna raderas ändå på en gång.


Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0