Te-tävling och mina tefavoriter!

Igår räknade jag till 27 sorters te i vårat teskåp vi har i köket. Då är vi tre tegalna tjejer som står för den mängden. Några av sorterna älskar jag, och några rynkar jag litegrann på näsan åt. Jag tänkte att jag ska berätta om vilket te jag dricker vid vilket tillfälle. Vilka teér som står högst i rank för mig personligen.


Chai
Chai är det te som jag anser passar vid alla tillfällen då jag inte ska äta någonting till teét. Uppkrupen i soffan med en bok är chaite alldeles utmärkt, likaså framför en film. Det passar årets första balkongkväll när kylan stängs ute av teéts ånga och en varm filt. Chai är ett kryddigt te som kan ge en ganska stark smak, vilken man kan mildra med en tesked brunt socker och en skvätt mjölk - det är så jag väljer att avnjuta det. För att göra teupplevelsen lite lyxigare kan man värma lite mjölk och skumma den, toppa med lite kanel - där har du en chailatte!

Blåbär&Yoghurt
När du i vinterrusket vill påminnas om sensommardagar då mamma plockat blåbär och det serveras mjölk och blåbär, glass och blåbär, yoghurt och blåbär, blåbärspaj - och allt sånt där. Ett blåbär&Yoghurt te i lösvikt smakar som en nybakad blåbärspaj. Somrigt, friskt och sött. Det är ett te jag gärna dricker när jag vill drömma mig bort till sommar. Och varför inte till frukostmackan?

Sörgårdste (Kobbs)
Ett te som smakar av jordgubbar, rabarber och passionsfrukt. Eftersom det framförallt är på höst, vinter och vår som jag dricker te, är det mycket fruktiga teér som påminner mig om sommar. Så även detta. Med en tesked honung smakar det här teét alldeles underbart av sommar. Det är ett te jag varmt rekommenderar till vänner och bekanta som är på besök.

Bestemors hage
Bestemors hage är ett te som helt saknar teblad, det är endast gjort på torkade bär och frukter. Så naturligt och äkta som det bara går, den naturliga sötman och syrligheten finns kvar i frukterna och bären. Teét blir rött och jag dricker det gärna ur glas för att se dess härliga färg. Lägger man i en citronskiva och en tesked med honung så blir det väldigt lenande mot halsont och heshet.

Four red fruits (Twinings)
Det enda teét i påse som jag verkligen tycker är gott. Det är mycket smakrikt och bärens olika smaker träder verkligen fram en och en. Det är definitivt ett te som jag dricker till frukost eller kvällsmat.


En chailatte och apelsin,
det är som balsam i själen när kylan utanför tränger sig in i alla springor och vrår,
in under huden.
När filten inte är tillräckligt varm.

________


Det är de här teérna som går åt mest, för mig personligen. Dricker ur stora koppar från Indiska som ger en riktig testämning, mys på hög nivå. Vilka teér väljer du till olika tillfällen?

________

Jag har tidigare haft ett samarbete i form av en tävling med Tefrossa.se. Jag kommer nu köra samma grej igen! Du ska berätta om din bästa testund för mig. Antingen i kommentarsfältet, eller i ett mail ([email protected]). Jag kommer välja ut de tre bidrag som faller mig mest i smaken - och utav de tre bidragen kommer Lena på Tefrossa.se välja ut sitt favoritbidrag. Vinnaren får en gåvopåse med te och ett par hemliga småtillbehör. Tävlingen avslutas söndagen den 20 februari.
Länka till detta inlägg och skriv sedan berättelsen om er finaste testund till mig.
© Ingen kopiering av mina bilder är tillåten utan mitt tillstånd!

Kommentarer
Postat av: L

Älskar också te! Min favorit är svart te med smak av champagne och fläder. Hittar du det så köp det! :)

2011-02-02 @ 20:21:13
URL: http://fairlynuts.blogg.se/
Postat av: Sofia

Fint inlägg! Jag återkommer med te/fika stund. Måste fundera lite på det.



Vi har ju bott på 18 kvm från augusti till nu. Bänkspis i ett hörn på en hylla och en knasig campingdusch som är lite av ett äventyr. I mars blir det 25 kvm! Kök ska byggas och fixas med. Kommer bli grymt och vi kommer definitivt få plats med gäster. Även om det fortfarande är litet o trångt men vill man så går det!



Det ligget ca 5 min från tunnelbanestationen tekniska högskolan..

http://www.stockholmshotell.com/wp-content/uploads/2008/10/karta-tunnelbana.JPG

2011-02-02 @ 21:05:22
URL: http://sofosia.blogg.se/
Postat av: Ida

Åh, vad glad jag blir av att läsa det här inlägget, jag vet inte varför men jag antar att testunder är någonting som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.



du frågade mig lite om hur Västerås och E-tuna är som studentstäder förut. Hmmm, låt mig se. Om det är informations och textdesign-programmet du lutar mot kommer du att spendera dina skoltimmar i E-tuna. Cirka tre lektioner i veckan. Om du bor i Västerås då, som jag gjorde kommer du åka buss till skolan som tar cirka 35-40 minuter. Jag blev väldigt ledsen när de bestämde sig att ta bort förmånen med tåg mellan studieorterna för ungefär ett år sedan. Då bussarna går på väldigt dåliga tider.



Så. Trots att Västerås är en större stad så skulle jag ändå tro att E-tuna är en bättre studentstad, speciellt eftersom att många av dina klasskamrater bor där och för att det underlättar något enormt de första veckorna med nollningen och allt sådant och tiden, som du slipper gå och vänta på bussen eller vara tvungen att sitta på biblioteket och plugga (det är väl iofs bra, men jag hade aldrig ro för sånt).



Vad mer ska jag säga. Har du några funderingar så är det bara att hojta till, även om jag kan vara lite seg på att svara ibland :p

2011-02-02 @ 21:27:16
URL: http://loveletterpapercuts.blogg.se/
Postat av: Maria - fashionstars ☆

så gott :)

2011-02-03 @ 10:29:03
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

Te är ju någonting väldigt heligt här i England, och ska jag vara ärlig så började jag dricka te först när jag flyttade hit. Sen dess har jag haft många fina testuder. Senast igår var min älskade flatmate lite ledsen efter vår pubrunda, och hon har vanligtvis ganska så svårt för att prata med mig om sina känslor, men jag sa: Nej nu jävlar ska du och jag dricka te och prata. Sagt och gjort. Det kändes bra.



Men den bästa testunden var nog när jag var i Sverige i somras och var hemma hos en kille jag brukade träffa för länge sen, men nu inte hade sett på länge. Vi satt på femte våningen i hans fina längenhet i centrala Stockholm och drack earl gray med socker och lite mjölk. Tror jag. Det var vad hans kyssar smakade iaf, och det är allt jag minns.

2011-02-05 @ 21:39:25
URL: http://sophedeluxe.devote.se.se
Postat av: Linda

Min bästa testund måste varit någon gång i sommras, innan min bästa vän flyttade till USA. Stora tekoppar fyllda med ljuvligt roiboos, mitt drack jag som det var och hon med två teskedar socker och mjölk. Vi stannade uppe hela natten och såg på serier och pratade. Ibland smög vi ner i köket för att hämta mer te. Tyst tyst för att inte väcka resten av hennes familj.

2011-02-06 @ 20:54:28
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Catarina

Mina finaste te-stunder är de jag har med min bästa vän, varje onsdag (förutom nu när det är uppehåll) har vi en dejt då vi kollar på Greys anatomy och dricker en stor kanna te. Det är höjdpunkten på veckan :)

2011-02-15 @ 13:44:30
URL: http://gruntvatten.blogspot.com/
Postat av: lovisa/polichinelle

min bästa testund var helt enkelt när jag lärde mig att dricka te. länge fnös jag åt den varma drycken, eftersom jag tyckte det både var smaklös och beskt på samma gång (kanske för att jag hade i påsen i ungefär en kvart och sedan försökte kompensera med både mjölk, socker och honung. inget vidare). kvällen då jag lärde mig dricka te var en kall höstskymning 2007. jag hade precis flyttat till en ny stad och mitt distansförhållande knakade i fogarna, rejält. denna höstskymnande afton gjorde vi slut efter över 3 år tillsammans. det var mitt val men jag var ändå fruktansvärt trasig. sönder. kaputt i hjärtat.



i min nya stad kände jag inte många så bra ännu, men det fanns en flicka som bodde i samma hus som jag fast två våningsplan ned. jag minns att jag skrev till henne och frågade hur länge hon och hennes pojkvän varit tillsammans, och fick svaret "tre år ungefär". jag svarade att mitt treåriga förhållande precis tog slut. "hur ska vi nu ta hand om dig?" skrev hon. "kom ned så sätter jag på en kanna te".



jag var väl i förvirrat tillstånd och tänkte inte på vad jag tyckte om drycken, utan jag gick med rödsprängda ögon ned från den gula, tre våningen till den röda, första och satt sedan där i några timmar med en stor kopp med varmt, smaksatt vatten i. jag minns inte smaken men jag minns att jag drack upp nästan allt. sedan dess är jag fast.



förlåt för världens längsta beskrivning, men det är sent och jag är koffeinpigg (på te...) så jag kan liksom inte sluta hitta orden. och även om det egentligen grundade sig i något extremt jobbigt, så var det iallafall min berättelse om min bästa testund.

2011-02-18 @ 00:59:33
URL: http://polichinelle.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Tips: ta dig inte tid att kommentera med reklam
eller ställa frågor som har NOLL relevans
till innehållet i inlägget
- de kommentarerna raderas ändå på en gång.


Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0