Hålkamerans dag fyller tio år!

När jag idag gick in på fotosidan.se fanns där en artikel om Hålkamerans dag, som är idag, söndag den 25 april. Jag hade inte en aning om att hålkameran hade en egen dag, men tycker det är ganska charmigt.

"Hålkameran kallas ibland även för nålhålskamera. Det är den enklaste formen av en kamera, utan lins. Precis som namnet antyder är kameran formad som en låda med en liten öppning på ena sidan, en öppning som är ungefär lika stor som ett nålhål."

Ofta har hålkameror väldigt kort bit från ljusinsläppet till bakre väggen, därför blir fotografierna ofta väldigt vidvinkliga, och kan få väldigt speciellt utseende!

Man kan skapa en egen hålkamera med i princip vad som helst, som går att göra ljustätt. En plåtburk, en filmburk... HÄR kan du läsa om att skapa din egen hålkamera.


Hålkamerafotografi av Katie Horecka
© Ingen kopiering av mina bilder är tillåten utan mitt tillstånd!

Kommentarer
Postat av: Karin

A mighty heart är dt den jag såg häromkvällen kanske?:) var ju ingen ny film.. haha jag har sett det mesta bara SÅ dålig på namn:p

2010-04-25 @ 16:42:16
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Karin

yes ska göra det:)

men har inga planer att kolla på film nu så, fråade ju mest precis innan vi skulle gå å hyra i torsdags:)

2010-04-25 @ 16:46:34
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Karin

Både ja och nej, SKÖn VARM (sommarvarmt ju:)) och behaglig men himla less på det halsonda och är verkligen supertrött och kan inte träna och så.. så ... sådär då haha



du då?:)

2010-04-25 @ 16:56:56
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Sofia i London

haha kul info! :) kameror ar allt bra finurliga!



sv: va mysigt det later! jag skulle nog oxa vilja aka som volentar om jag hade de pengarna, fast skulle nog jobba med aids-smittade barn eller nat da, eftersom barn ar lite "min grej". Kanns som man fatt sa mkt gratis i detta liv och vill ge nat tillbaka! Men tyvarr kostar det ca 20 000 kr och sana pengar kommer jag inte ha nu nar jag ska plugga :(

2010-04-25 @ 23:57:14
URL: http://sophedeluxe.devote.se

Kommentera inlägget här:

Tips: ta dig inte tid att kommentera med reklam
eller ställa frågor som har NOLL relevans
till innehållet i inlägget
- de kommentarerna raderas ändå på en gång.


Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0