Årets julkalender och minnesvärda julkalendrar genom 90-talet

Det är redan andra december, veckorna rör sig så snabbt förbi. Jag och Anna har skapat en decembertradition, vi följer årets julkalender via svtplay, den verkar ha viss charm faktiskt. En fin decembertradition, kanske inte med exakt samma iver över nästa avsnitt som då man var barn. Men fint, som sagt. Väldigt fint och mysigt.




Som en extra positiv klick i vardagen, ser vi ett avsnitt om dagen av en tidigare sänd julkalender. Självklart är det Sunes jul jag pratar om!




Andra julkalendrar jag minns från 90-talet, som verkligen Är minnesvärda; Jul i Kapernaum, Mysteriet på Greveholm, När karusellerna sover, Kaspar i Nudådalen...det har visats mycket bra, och någon gång borde man beta av de julkalendrar som äldre vänner och bekanta har rekommenderat, som de minns allra bäst.

Vilka julkalendrar fastnade du lite extra för?
© Ingen kopiering av mina bilder är tillåten utan mitt tillstånd!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh kapernamum (L)

Jag kommer hem på kvällen den 23e och åker igen på kvällen den 26e eller morgon 27e.

Jobbar nämligen 23, 27, 28, 29 i sthlm då rå.. Fina pengar tänkte jag. Inte så jätteskoj kanske. Men en liten fikis eller julotta kanske hinns med om det passar båda. Förstår om det blir knepigt just vid jul men aja.. Vi kan se.

2010-12-02 @ 22:42:46
URL: http://sofosia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag börjar jobba 11 så jag tror jag åker vid 8-9 någonting.. Bulle. kom på att jag kommer vara ensammast i världen i mellandagarna. Jobba - komma hem - ingen hemma - jobba - komma hem - ingen hemma..



KOm på en till kalender som jag gillade: julens hjältar! Är ju så svag för miniatyrer och förstoringar.. Gillade aldrig karusellerna. MEst för att pojken som spelande var så kass tror jag..

2010-12-03 @ 08:06:38
URL: http://sofosia.blogg.se/
Postat av: Malin;

jag saknar verkligen när julkalendern var sådär riktigt bra, riktigt julig. årets har väl potential, och jag gissar att jag hade tyckt om den mycket mer om jag vore sisådär tio år yngre; charmen försvinner litegrann.



'när karusellerna sover' kommer jag ihåg att jag tyckte om väldigt mycket, och 'julens hjältar'.

knasigt nog måste jag ha missat hajpen med greveholm, för när folk pratar om att det var så OERHÖRT bra så kommer jag knappt ihåg något (och då var jag ändå fem år).



svar; åh, men lussebullar som är så gott! (kanelbullar slår nog det mesta dock). och pepparkakor!

hur gick erat lussbullebak förresten? blev dom lika fina som mina? ;)



men exakt, stroppiga människor finns överallt; oavsett om man befinner sig i sverige, i frankrike, överallt finns dom jäklarna som tror att dom är bättre än andra (även om mängden är något större i just la france, tragiskt nog). men det är sådant man får ta och hantera helt enkelt.



intressant är det väl kanske inte, inte alls särskilt mycket, däremot väldigt läskigt & häromdagen när jag hade en liten minidelredovisning med min handledare så slog det mig lite som en käftsmäll i ansiktet vilka som egentligen kan komma att läsa; att bara behöva lämna till min lärare tycker jag är oerhört läskigt. men just nu känns det mest bara lite panikartat med tanke på att jag inte har all tid i världen på mig, så ja, pöh. men förhoppningsvis flyter det på utan större svårigheter, när jag väl placerar ändan framför datorn och SKRIVER (dvs utan störande moment à la facebook och bloggar).

gjorde du något projektarbete? :) isåfall, vad gjorde du?



kram!

2010-12-11 @ 15:58:52
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Jess

Jag tyckte mysteriet på greveholm och när karusellerna sover.. Sunes jul är ju också bra, men den såg jag inte när den gick, utan efteråt! Men det finns många bra ju!

2011-01-01 @ 11:29:18
URL: http://yiskha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Tips: ta dig inte tid att kommentera med reklam
eller ställa frågor som har NOLL relevans
till innehållet i inlägget
- de kommentarerna raderas ändå på en gång.


Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0